donderdag 12 juni 2014

Oesterzwammen

Ik had het ergens gelezen. Dat je op koffiedik oesterzwammen kunt kweken. Maar ja, ik drink geen koffie en heb dus ook geen koffieprut. De Coffee Company gelukkig wel. Ze verzamelen de prut, gooien er een goedje bij en verkopen het als Mushroom Farm Kit.


Een echte DIY (do it yourself). De gebruiksaanwijzing belooft dat je binnen tien dagen zelfgekweekte oesterzwammen kunt eten. Wel even goed het stappenplan volgen. Eerst mag de doos open. In de doos zit het koffiedik, verpakt in vacuĆ¼m. Dat moet ondergedompeld worden in water, Twaalf uur lang. Daarna een kruis maken in het plastic en elke dag twee keer sproeien.

Braaf volg ik alle aanwijzingen op. Na dag vijf is er nog steeds niets gebeurd. Ik zie geen enkele paddestoel of zwam groeien. Wel veel schimmel en een vieze groenige smurrie. Als ik de zesde dag met een nog slapend hoofd naar beneden loop en naar mijn Mushroom Kit kijk, knipper ik met mijn ogen. Wow, de champignons springen ineens uit het pak tevoorschijn. Als duveltjes uit een doosje groeien ze per uur. Fascinerend om te zien!


En inderdaad, na tien dagen zijn de oesterzwammen ongelooflijk groot. Met een mesje snij ik ze voorzichtig uit het pak, maak ze schoon en gooi ze in de pan. Lekker wokken met courgette en koriander. Serveren op een blaadje sla met rucola en een stengeltje bieslook. Inderdaad, alles uit eigen tuin. Smakelijk eten!