zondag 16 maart 2014

Spinaziestekjes

Dat kan dus helemaal niet. Maar ja, dat moet je dan maar net weten. We hadden het zo leuk bedacht. Vriendin Rianne had spinazie in kleine bakjes gezaaid. Na twee weken was er al heel veel opgekomen. Teveel.

En dus stuurde ze een appje naar alle Moestuin mania's. Of we een stekje van de spinazie wilden. Natuurlijk wilde ik dat! Ik ging bij haar langs en zag op haar moestuinbalkonnetje heel veel grassprieten in een bak staan. Dat waren de jonge spinazieblaadjes.

We namen vijf potjes en heel voorzichtig haalden we de jonge sprietjes uit het bakje. Thuisgekomen zette ik de tere groene steeltjes direct in een ander bakje. Ver uit elkaar, want als de blaadjes groter en steviger worden hebben ze ruimte nodig. Dacht ik.

spinaziesprietjes

Een paar dagen later komt mijn vader langs. Hij bekijkt heel aandachtig mijn zaaisels en begint ineens hard te lachen. Ik vraag wat er is en hikkend wijst hij naar de spinazie. Eenmaal uitgelachen vertelt hij dat spinazie direct in de volle grond gezaaid moet worden. Dat dit niets gaat worden.

Ik kijk hem beteuterd aan en lach een beetje schaapachtig mee. Als hij weg is, mail ik een ervaren moestuinvriendin. Zij is eigenaar van Eerlijke Kost en stuurt me een filmpje over het zaaien van spinazie.

En dus heb ik dit weekend in de vierkantemetermoestuin twee geultjes gemaakt en daar zaadjes in gestrooid. Wordt vervolgd!
spinaziezaadjes in het geultje
Eindresultaat (rechterrij)