maandag 13 mei 2013

Het geheim van de tomatenplant

Een maand geleden legde ik heel voorzichtig de zaadjes van een tomaat in een bedje met aarde en biologische mest. Het duurde eindeloos voordat de eerste groene miniblaadjes zichtbaar werden. Maar, er was resultaat. De jonge zaailingen hadden het naar hun zin. In een kastje, op de vensterbank met af en toe wat flinke zonnestralen.

Naar buiten!
Twee weken geleden werden de blaadjes geel. Zouden ze naar buiten willen? Ik waag het erop en stop vier zaailingen in een een ruime pot. Om de jonge blaadjes te beschermen zoek ik een beschut plekje in de zon. Nou ja, voor zover die wil schijnen.

Er gebeurt eigenlijk niets. De plantjes groeien misschien een millimeter, maar het mag geen naam hebben.

Afgelopen donderdag was ik bij vrienden op bezoek. Van de buren kregen zij een enorme plant. Ik keek er eens goed naar en tot mijn verbazing was het een tomatenplant. Heel groot! Vast gekocht in een tuincentrum, dacht ik jaloers.


Maar nee, die buurman had drie weken eerder dan ik zijn tomatenzaadjes in een kweekpotje gelegd. Verbaasd vroeg ik hoe zijn planten (hij had er wel dertig) zo groot waren geworden. En toen ontdekte ik dat ik het helemaal verkeerd had aangepakt.

Tips van de buurman:
1. Laat ze zo lang mogelijk binnen staan
2. Als ze tien centimeter groot zijn, dan verpoot je ze. Een stekje per grote pot.
3. Als de zon schijnt, doe je de planten naar buiten. Bouw dit voorzichtig op en begin met een uurtje per dag.
4. Bevochtig de grond regelmatig en zorg dat de bladeren niet nat worden.
5. Bij dreiging van regen of onverwachtse temperatuurverandering: snel de planten naar binnen brengen.

Experiment
Tja, zoveel aandacht kregen mijn plantjes niet. Toch wil ik ook zo'n grote tomatenplant. En dus heb ik het volgende experiment bedacht:
1. Ik laat drie stekjes in de pot buiten staan, beschut tegen de wind en regen.
2. Een stekje verplaatst ik naar mijn moestuintje waar een zeil over geplaatst is.
3. Ik zaai opnieuw tomatenplantjes. Binnen, in een stekbakje. Ik laat ze heel erg lang binnen staan.

Ben benieuwd of ik nog tomaten kan oogsten dit seizoen.