zondag 9 maart 2014

Doe-het-zelfpakket

Het was niet zo heel ingewikkeld. Binnen een uurtje ben je wel klaar. Dat zei een vriend die ook een doe-het-zelfpakket voor de bouw van een kweekkas had gekocht. Fluitje van een cent.

Ik ging aan de slag. Doos uitpakken, alle onderdelen sorteren en bouwtekening lezen. Ik legde de stukken M, N en J op de juiste wijze neer en verbond ze met verbindingstukken B. De onderkant van de kweekkas was binnen een kwartier een feit.
Klaar voor laag twee. Dochter Ileen helpt mee en tien minuten later zijn we klaar.
Voordat we het dak willen plaatsen, pakken we de kas-in-wording op en zetten deze op de plaats van bestemming. Helaas, de kas past op geen enkele manier; te groot, te lang en te breed. Ik kijk mijn dochter een beetje hulpeloos aan en haal mijn schouders op. Pech gehad.

'Kom op mam, zo snel geef je het toch niet op? We kunnen de kas toch halveren?' Het proberen waard. Nauwkeurig bekijken we de constructie. We halen buizen weg, vervangen verbindingsstukken en controleren of onze eigen versie stevig genoeg is.

We duwen en trekken wat en besluiten dat onze kas gelukt is. We zijn inmiddels al zo'n twee uur bezig en het dak moet er nog op. Dat blijkt een lastige klus. We zijn net te klein, of het dak is net te hoog. We krijgen de buizen niet goed in elkaar en dus vallen ze de hele tijd op de grond. Pas na vier pogingen blijft het dak stevig op zijn plek. Snel het plastic erover en na een ochtend is onze kweekkas eindelijk klaar voor gebruik.